Εντοπίσατε μια χρέωση που δεν κάνατε; Δείτε τι πρέπει να κάνετε στη συνέχεια.
Εμφανίζεται στον τραπεζικό σας λογαριασμό σαν μια κακή ανατροπή της πλοκής.
Μια χρέωση που δεν περιμένατε. Από μια εταιρεία που δεν έχετε ακούσει ποτέ.
Και ξαφνικά, είστε ο πρωταγωνιστής μιας ιστορίας στην οποία δεν συμμετείχατε - αυτής στην οποία τα χρήματά σας εξαφανίζονται.
Είτε επρόκειτο για έναν ψεύτικο ιστότοπο, είτε για έναν ψεύτικο πωλητή, είτε για μια "δωρεάν δοκιμή" που δεν ήταν και τόσο δωρεάν, ένα πράγμα είναι ξεκάθαρο: έχετε πέσει θύμα απάτης. Τι γίνεται τώρα;
Αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με το κυνήγι των επιστροφών χρημάτων. Πρόκειται για την ανάκτηση του ελέγχου. Σε αυτόν τον οδηγό, θα σας δείξουμε πώς να αμφισβητήσετε τις χρεώσεις απάτης στην τράπεζά σας - βήμα προς βήμα, με συμβουλές που πραγματικά λειτουργούν. Επειδή το να πάρετε πίσω τα χρήματά σας δεν πρέπει να είναι μυστήριο.
Πριν βυθιστείτε σε κατάσταση πανικού, πάρτε μια βαθιά ανάσα και ελέγξτε ξανά τη χρέωση. Ορισμένες συναλλαγές μπορεί να φαίνονται απλώς ύποπτες αλλά δεν είναι δόλιες. Άλλες; Πρόκειται για απάτες.
Θα μπορούσε να είναι νόμιμη;
Ρωτήστε τον εαυτό σας:
Εάν η απάντηση σε κάποιο από αυτά είναι θετική, μπορεί απλώς να έχετε κάνει ένα λάθος και όχι να έχετε εξαπατηθεί.
Κόκκινες σημαίες για απάτη
Αν όμως η χρέωση είναι:
...πιθανόν να μην είναι νόμιμο.
Οι απατεώνες συχνά δοκιμάζουν τις κλεμμένες κάρτες χρεώνοντας πρώτα ένα μικρό ποσό. Εάν αυτό περάσει, μπορεί να επιχειρήσουν μεγαλύτερες συναλλαγές.
Μην το αγνοείτε - μια μικρή περίεργη χρέωση είναι συχνά το πρώτο σημάδι για κάτι μεγαλύτερο.
Από τη στιγμή που υποψιάζεστε απάτη, η ταχύτητα είναι η καλύτερη άμυνά σας. Όσο πιο γρήγορα το αναφέρετε, τόσο περισσότερες πιθανότητες έχετε να πάρετε πίσω τα χρήματά σας.
Δείτε τι πρέπει να κάνετε:
1. Χρησιμοποιήστε την εφαρμογή ή τον ιστότοπο κινητής τηλεφωνίας της τράπεζάς σας για να επισημάνετε τη χρέωση.
2. Καλέστε τον αριθμό εξυπηρέτησης πελατών που αναγράφεται στο πίσω μέρος της κάρτας σας.
3. Ζητήστε το πάγωμα ή την αντικατάσταση της κάρτας σας.
4. Ελέγξτε για άλλες δόλιες συναλλαγές.
5. Κρατήστε σημειώσεις.
Σε πολλές χώρες, ο νόμος σας προστατεύει, αλλά μόνο αν ενεργήσετε γρήγορα.
Αφού ενημερώσετε την τράπεζα, το επόμενο βήμα είναι να καταθέσετε επίσημη διαφωνία. Με τον τρόπο αυτό ξεκινά η διαδικασία διερεύνησης.
Τι θα χρειαστείτε:
Οι περισσότερες τράπεζες σας επιτρέπουν να το κάνετε αυτό ηλεκτρονικά, αλλά μπορείτε επίσης:
Τι συμβαίνει στη συνέχεια;
Μόλις υποβληθεί η διαφωνία σας:
Παρακολουθήστε το λογαριασμό σας κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας. Εάν εμφανιστούν πρόσθετες χρεώσεις ή εμφανιστούν νέες απόπειρες απάτης, ενημερώστε ξανά την τράπεζα.
Οι περισσότερες τράπεζες θέλουν να προστατεύουν τους πελάτες τους, αλλά δεν είναι όλες οι διαφορές όπως τις θέλετε. Εάν η αξίωσή σας απορριφθεί ή αγνοηθεί, μην το βάζετε κάτω.
Ξεκινήστε με:
Εάν εξακολουθείτε να είστε κολλημένοι, προχωρήστε σε κλιμάκωση εκτός της τράπεζας:
Κάτοικοι Ηνωμένου Βασιλείου:
Καναδάς:
Αυτοί οι οργανισμοί μπορούν συχνά να πιέσουν τις τράπεζες να επανεκτιμήσουν ή να επιλύσουν τις διαφορές πιο δίκαια.
Αφού αντιμετωπίσετε το άμεσο πρόβλημα, ήρθε η ώρα να ενισχύσετε την άμυνά σας. Οι απατεώνες μπορεί να επιστρέψουν για περισσότερα ή να δοκιμάσουν μια διαφορετική οπτική γωνία.
Δείτε εδώ πώς να ασφαλίσετε τα οικονομικά σας:
1. Παγώστε την πίστωσή σας
Μπορείτε να παγώσετε την πιστωτική σας αναφορά χωρίς κόστος από τα μεγαλύτερα πιστωτικά γραφεία. Αυτό εμποδίζει το άνοιγμα νέων λογαριασμών στο όνομά σας.
2. Ρύθμιση ειδοποιήσεων λογαριασμού
Ενεργοποιήστε ειδοποιήσεις συναλλαγών για κάθε χρέωση, ακόμη και για τις μικρές. Πολλές τράπεζες σας επιτρέπουν να ορίσετε κατώτατα όρια (όπως ειδοποιήσεις για οτιδήποτε πάνω από 1 δολάριο).
3. Χρησιμοποιήστε εικονικές κάρτες
Υπηρεσίες όπως το Apple Pay, το Google Pay ή το privacy.com σας επιτρέπουν να δημιουργήσετε κάρτες μιας χρήσης ή ειδικές για τον έμπορο, καθιστώντας δυσκολότερη την επαναχρησιμοποίηση των στοιχείων σας από τους απατεώνες.
4. Ασφαλίστε τις συνδέσεις σας
Χρησιμοποιήστε ισχυρούς, μοναδικούς κωδικούς πρόσβασης και ενεργοποιήστε τον έλεγχο ταυτότητας δύο παραγόντων (2FA ) για τους τραπεζικούς σας λογαριασμούς, τους λογαριασμούς ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και αγορών.
5. Ελέγχετε τακτικά τις δηλώσεις σας
Συνηθίστε να σαρώνετε τις δηλώσεις σας εβδομαδιαίως. Όσο νωρίτερα εντοπίσετε κάτι, τόσο περισσότερες πιθανότητες έχετε να το διορθώσετε.
Ορισμένες απάτες δεν γίνονται απευθείας μέσω της κάρτας ή της τράπεζάς σας, όπως η αποστολή χρημάτων μέσω:
Αυτά είναι πολύ πιο δύσκολο να ανακτηθούν.
Δοκιμάστε αυτό:
1. Επικοινωνήστε αμέσως με την υπηρεσία πληρωμών
2. Καταθέστε αστυνομική αναφορά
3. Αναφέρετε σε τηλεφωνικές γραμμές για απάτες ή σε παρατηρητήρια
4. Προειδοποιήστε τους άλλους
Δείγματα σεναρίων που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε
Προς την τράπεζά σας:
"Γεια σας, παρατήρησα μια χρέωση στο λογαριασμό μου από την [Όνομα εμπόρου] στις [Ημερομηνία] για [Ποσό $]. Δεν το ενέκρινα αυτό και πιστεύω ότι μπορεί να είναι δόλια. Θα ήθελα να καταθέσω αίτηση αμφισβήτησης και να μπλοκάρω την κάρτα μου για προληπτικούς λόγους".
Για να αμφισβητήσετε εγγράφως:
"Γράφω για να αμφισβητήσω επίσημα μια δόλια χρέωση στο λογαριασμό μου που λήγει σε [XXXX], με ημερομηνία [XX/XX/XXXX] για το ποσό των [$Ποσό]. Ποτέ δεν έχω εξουσιοδοτήσει ή πραγματοποιήσει αγορά από την [Όνομα εμπόρου]. Έχω επισυνάψει δικαιολογητικά και ζητώ πλήρη διερεύνηση και αντιστροφή της χρέωσης".
Το να σας εξαπατούν μπορεί να σας προκαλεί απογοήτευση και αμηχανία, αλλά συμβαίνει σε εκατομμύρια ανθρώπους κάθε χρόνο. Οι απατεώνες είναι επιδέξιοι και ακόμη και οι πιο έξυπνοι άνθρωποι πιάνονται απροετοίμαστοι.
Το σημαντικό είναι να μην παγώσετε από φόβο. Ενεργήστε γρήγορα, αναφέρετε την απάτη και ανακτήστε τον έλεγχο. Κάθε βήμα που κάνετε συμβάλλει στο να κλείσει η πόρτα στους απατεώνες - και κρατάει τα μελλοντικά σας χρήματα ασφαλή.
Πριν κάνετε κλικ, ελέγξτε το ScamAdviser.com - είναι ένας γρήγορος τρόπος για να επαληθεύσετε ιστότοπους, αριθμούς τηλεφώνου, πορτοφόλια κρυπτογράφησης, ακόμη και IBAN. Στο κινητό; Μην ανησυχείτε - ηεφαρμογή ScamAdviser σας καλύπτει 24 ώρες το 24ωρο, διατηρώντας σας ασφαλέστερους όπου κι αν περιηγείστε.