Πώς μπορείτε να ελέγξετε μόνοι εάν ένας ιστότοπος είναι ιστότοπος ηλεκτρονικού ψαρέματος ή απάτης;
Καθώς αυξάνεται η επιρροή του Διαδικτύου, αυξάνεται και η επικράτηση της ηλεκτρονικής απάτης. Υπάρχουν απατεώνες που προβάλλουν κάθε είδους ισχυρισμούς για να παγιδεύσουν τα θύματά τους στο Διαδίκτυο - από ψεύτικες επενδυτικές ευκαιρίες μέχρι ηλεκτρονικά καταστήματα - και το Διαδίκτυο τους επιτρέπει να δρουν από οπουδήποτε στον κόσμο με ανωνυμία. Η ικανότητα εντοπισμού των διαδικτυακών απατών είναι μια σημαντική δεξιότητα, καθώς ο εικονικός κόσμος γίνεται όλο και περισσότερο μέρος κάθε πτυχής της ζωής μας.
Οι παρακάτω συμβουλές θα σας βοηθήσουν να εντοπίσετε τα σημάδια που μπορούν να υποδεικνύουν ότι ένας ιστότοπος μπορεί να είναι απάτη.
Κοινή λογική: Πολύ καλό για να είναι αληθινό!
Όταν ψάχνετε για αγαθά στο διαδίκτυο, μια μεγάλη προσφορά μπορεί να είναι πολύ δελεαστική. Μια τσάντα Gucci ή ένα νέο iPhone στη μισή τιμή; Ποιος δεν θα ήθελε να αρπάξει μια τέτοια προσφορά; Οι απατεώνες το γνωρίζουν κι αυτό και προσπαθούν να επωφεληθούν από το γεγονός. Αν μια διαδικτυακή προσφορά φαίνεται πολύ καλή για να είναι αληθινή, σκεφτείτε το διπλά και ελέγξτε τα πράγματα. Ο ευκολότερος τρόπος για να το κάνετε αυτό είναι απλώς να ελέγξετε το ίδιο προϊόν σε ανταγωνιστικούς ιστότοπους (που εμπιστεύεστε). Αν η διαφορά στις τιμές είναι τεράστια, ίσως είναι καλύτερα να ελέγξετε ξανά τον υπόλοιπο ιστότοπο.
Ελέγξτε τα social media της εκάστοτε ιστοσελίδας ή οργανισμού που επισκέπτεστε
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν βασικό μέρος των επιχειρήσεων ηλεκτρονικού εμπορίου στις μέρες μας και οι καταναλωτές συχνά περιμένουν από τα ηλεκτρονικά καταστήματα να έχουν παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οι απατεώνες το γνωρίζουν αυτό και συχνά εισάγουν λογότυπα των ιστότοπων κοινωνικής δικτύωσης στους ιστότοπούς τους. Το ξύσιμο κάτω από την επιφάνεια συχνά αποκαλύπτει ότι αυτή η λειτουργία δεν λειτουργεί καν. Τα κουμπιά κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να οδηγούν στην αρχική σελίδα του ιστότοπου, σε ένα άδειο προφίλ ή πουθενά. Οι απατεώνες συχνά είναι πολύ τεμπέληδες για να υλοποιήσουν πραγματικά ένα ειδικό Facebook, Twitter ή Instagram για τον ψεύτικο ιστότοπό τους (ή δεν θέλουν ένα μέρος για να εξαπλωθεί η κακή δημοσιότητα). Εάν υπάρχουν λειτουργικοί λογαριασμοί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ρίξτε μια γρήγορη ματιά για να δείτε αν υπάρχουν αναρτήσεις. Συχνά, αν ο ιστότοπος είναι απάτη, οι θυμωμένοι χρήστες θα σας ενημερώσουν!
Ελέγξτε τους Όρους Χρήσης και την Πολιτική κάθε ιστότοπου
Οι απατεώνες χρησιμοποιούν συχνά κείμενο με κενό ή βιαστικό κείμενο σε σελίδες όπως «Σχετικά με εμάς», «Όροι και Προϋποθέσεις», «Πολιτική αποστολής» και «Πολιτική επιστροφών» για να προσδώσουν τον αέρα του επαγγελματισμού. Εάν διαπιστώσετε ότι αυτές οι σελίδες δεν υπάρχουν ή είναι κακής ποιότητας (περιέχουν τυπογραφικά λάθη, για παράδειγμα) σκεφτείτε δύο φορές να μην κάνετε αγορές στον ιστότοπο! Πιστεύετε πραγματικά ότι μια επιχείρηση θα αναρτούσε ελλιπές ή πρόχειρο κείμενο αν ήταν νόμιμη;
Χρησιμοποιούνται (λανθασμένα) τα εμπορικά ονόματα;
Πολλά απατηλά διαδικτυακά καταστήματα χρησιμοποιούν εμπορικά σήματα (Adidas, Chanel, Apple) σε συνδυασμό με λέξεις όπως «εκπτωτικά», «φθηνά», «πώληση» και ακόμη και «δωρεάν» για να προσελκύσουν επισκέπτες μέσω των μηχανών αναζήτησης. Οι μάρκες συνήθως δεν επιθυμούν να βλέπουν τα προϊόντα τους να πωλούνται μέσω τέτοιου είδους διαδικτυακών καταστημάτων. Οι premium μάρκες σπάνια ή ποτέ δεν βάζουν τα προϊόντα τους σε πώληση ή προσφέρουν τεράστιες εκπτώσεις. Ομοίως, τα περισσότερα σοβαρά ηλεκτρονικά καταστήματα πωλούν πολλαπλές μάρκες και δεν συνδέουν τα προς το ζην με μία μάρκα. Δώστε προσοχή στην εμφάνιση και την αίσθηση αυτών των ιστότοπων. Οι νόμιμες ιστοσελίδες διαθέτουν λογότυπα και εικόνες υψηλής ποιότητας, καθώς οι μάρκες θέλουν να σας εντυπωσιάσουν με τα προϊόντα τους. Οι απατεώνες συχνά κλέβουν περιεχόμενο όπως εικόνες και περιγραφές προϊόντων από διάφορες πηγές. Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι η εμφάνιση ενός ιστότοπου μπορεί να φαίνεται αντιεπαγγελματική, με παράξενη μορφοποίηση ή εικόνες χαμηλής ανάλυσης.
Διαθέτει λειτουργικό σήμα εμπιστοσύνης;
Τα σήματα εμπιστοσύνης είναι μια μέθοδος επαλήθευσης από τρίτους για ένα ηλεκτρονικό κατάστημα. Υποδεικνύουν, για παράδειγμα, την ασφάλεια ή την προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών. Ωστόσο, ιστοσελίδες απάτης τα χρησιμοποιούν επίσης χωρίς άδεια. Για παράδειγμα, μπορεί να έχουν μια εικόνα του σήματος εμπιστοσύνης στον ιστότοπο χωρίς να έχουν πράγματι επαληθευτεί, πράγμα που σημαίνει ότι κάνουν κατάχρηση του λογότυπου και σας παραπλανούν! Ένα παράδειγμα σήματος εμπιστοσύνης είναι το σήμα εμπιστοσύνης Safe.Shop του Ecommerce Foundation. Αν δείτε το λογότυπο Safe.Shop σε έναν ιστότοπο που σας ανησυχεί, δοκιμάστε να κάνετε κλικ σε αυτό! Εάν διαπιστώσετε ότι αυτή η λειτουργία δεν λειτουργεί, μεταβείτε στο Safe.Shop και ελέγξτε ότι όντως είναι πιστοποιημένος χρήστης του σήματος εμπιστοσύνης.
Ελέγξτε το domain name
Ορισμένοι ιστότοποι θα προσπαθήσουν να σας ξεγελάσουν και να σας κάνουν να νομίζετε ότι είναι επίσημοι ιστότοποι γνωστών εμπορικών σημάτων, παρόλο που δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματική εταιρεία. Βεβαιωθείτε ότι το όνομα τομέα (η διεύθυνση του ιστότοπου) είναι το αναμενόμενο, ειδικά αν κάνετε κλικ σε έναν σύνδεσμο. Για παράδειγμα, το πραγματικό όνομα τομέα της μάρκας μπορεί να είναι brand.com, ενώ ο ψεύτικος ιστότοπος μπορεί να χρησιμοποιεί παραλλαγές όπως brand.net, brand.org, brand.xyz, brand.biz, brand.online και άλλα. Ακόμα δεν είστε σίγουροι; Μια εύκολη λύση είναι να αναζητήσετε τη συγκεκριμένη σελίδα μέσω της αγαπημένης σας μηχανής αναζήτησης. Οι ψεύτικοι ιστότοποι συνήθως βασίζονται στο ότι κάνετε κλικ σε έναν άμεσο σύνδεσμο και γενικά δεν θα βρίσκονται ψηλά στην κατάταξη. Αν λάβετε ένα μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που σας ζητά να κάνετε κλικ σε έναν σύνδεσμο, είναι πάντα ασφαλέστερο να πλοηγηθείτε χειροκίνητα στον ιστότοπο για να βεβαιωθείτε ότι δεν βρίσκεστε σε έναν ψεύτικο ιστότοπο. Ελέγξτε την ηλικία του τομέα. Μπορείτε να ελέγξετε τους ιστότοπους στο Scamadviser για να μάθετε πόσο παλιός είναι ο ιστότοπος. Συλλέγονται επίσης και άλλες πληροφορίες σχετικά με το domain, όπως για παράδειγμα για πόσο καιρό έχει καταχωρηθεί. Τα ονόματα τομέα που έχουν καταχωρηθεί για μικρό χρονικό διάστημα, π.χ. ένα έτος, μπορεί να είναι ύποπτα, επειδή οι απατεώνες δεν επενδύουν πολλά χρήματα στους ιστότοπούς τους. Αγοράζουν ονόματα τομέα με μικρή διάρκεια ισχύος για να διατηρήσουν το κόστος τους ελάχιστο. Οι ιστότοποι που έχουν δημιουργηθεί πρόσφατα και έχουν μικρή διάρκεια ισχύος είναι πιο πιθανό να είναι απάτες.
Είναι αξιόπιστες οι κριτικές;
Ένα ηλεκτρονικό κατάστημα που χρησιμοποιεί ένα γνωστό σύστημα αξιολόγησης των καταναλωτών είναι συνήθως ένα καλό σημάδι. Ωστόσο, ορισμένα συστήματα αναθεώρησης είναι καλύτερα από άλλα. Ελέγξτε αν το σύστημα αναθεώρησης τηρεί τα πρότυπα πιστοποίησης αναθεώρησης, που σημαίνει εν ολίγοις ότι το διαδικτυακό κατάστημα δεν μπορεί να διαγράψει ή να επεξεργαστεί τις αναθεωρήσεις χωρίς την κατάλληλη αιτία. Πολλοί ψεύτικοι ιστότοποι διαθέτουν μια ενότητα Κριτικές ή Μαρτυρίες η οποία είναι γεμάτη με ψεύτικες θετικές κριτικές. Περιέχουν επινοημένα ονόματα ανθρώπων, χρησιμοποιούν φωτογραφίες που προέρχονται από τυχαίες πηγές και το κείμενο συχνά αντιγράφεται από άλλους ιστότοπους. Ως εκ τούτου, καλό είναι να μην βασίζεστε σε κριτικές που υπάρχουν μόνο στον ιστότοπο. Ιστοσελίδες όπως η Scamadviser, η TrustPilot και άλλες επιτρέπουν στους χρήστες να αφήνουν κριτικές οι οποίες δεν μπορούν να διαγραφούν ή να επεξεργαστούν από τις εταιρείες. Ο έλεγχος των εξωτερικών κριτικών είναι ένας τρόπος για να έχετε μια πιο σαφή εικόνα για το τι λένε οι πραγματικοί πελάτες.
Είναι η επικοινωνία ασφαλής;
Αυτό μπορεί να μην είναι εύκολο αν σκέφτεστε να αγοράσετε διασυνοριακά. Κάθε χώρα έχει το δικό της τρόπο για την εγγραφή εταιρειών. Στις ΗΠΑ το Better Business Bureau είναι μια καλή πηγή. Στις Κάτω Χώρες μπορείτε να ελέγξετε το Εμπορικό Επιμελητήριο. Είναι ασφαλής η επικοινωνία; Βλέπετε το «https» μπροστά από τη διεύθυνση του διαδικτυακού καταστήματος και είναι ορατό το σύμβολο της «κλειδαριάς»; Σε αυτή την περίπτωση, η επικοινωνία μεταξύ του ηλεκτρονικού καταστήματος και του προγράμματος περιήγησής σας είναι κρυπτογραφημένη, καθιστώντας το ηλεκτρονικό κατάστημα λίγο πιο ασφαλές στη χρήση του. Αυτό δεν εγγυάται ότι το διαδικτυακό κατάστημα δεν είναι ψεύτικο, καθώς το κόστος για την προσθήκη ενός πιστοποιητικού SSL (αυτό που χρειάζεστε για να ασφαλίσετε την επικοινωνία) είναι ελάχιστο (ξεκινά από 4,99 € ετησίως).
Προσφέρονται ασφαλείς μέθοδοι πληρωμής;
Υπάρχουν πολλά είδη μεθόδων πληρωμής. Σε γενικές γραμμές οι πιστωτικές κάρτες, το PayPay και το Alipay προσφέρουν προστασία στον καταναλωτή, επιτρέποντας στους καταναλωτές να πάρουν πίσω τα χρήματά τους σε περίπτωση που το προϊόν δεν παραδοθεί. Ελέγξτε αν το ηλεκτρονικό κατάστημα υποστηρίζει αυτές τις μεθόδους πληρωμής. Ποτέ μην μεταφέρετε χρήματα σε τραπεζικό λογαριασμό εάν έχετε αμφιβολίες για την αξιοπιστία ενός ηλεκτρονικού καταστήματος. Μέθοδοι πληρωμής όπως η Western Union, το Moneygram, το Skrill και το Bitcoin είναι συχνά μη ανιχνεύσιμες και είναι πρακτικά αδύνατο να πάρετε πίσω τα χρήματα που έχουν μεταφερθεί με αυτές τις μεθόδους. Ως αποτέλεσμα, προτιμώνται από τους απατεώνες.
Ποιος παραδίδει το προϊόν;
Ελέγξτε αν το ηλεκτρονικό κατάστημα έχει αναγράψει τους συνεργάτες παράδοσης. Δεν τους παραθέτουν όλα τα διαδικτυακά καταστήματα, αλλά ορισμένα ενσωματώνουν μια λειτουργία για την παρακολούθηση των αποστολών. Ο/οι συνεργάτης/ες παράδοσης μπορεί επίσης να αναφέρεται/ονται κατά τη διαδικασία πληρωμής. Εάν αναφέρεται ένας αξιόπιστος συνεργάτης παράδοσης, αυτό είναι συνήθως ένα καλό σημάδι. Δεν είστε σίγουροι; Επικοινωνήστε με το ηλεκτρονικό κατάστημα. Ένα καλό ηλεκτρονικό κατάστημα γνωρίζει ότι οι πελάτες του θέλουν να επικοινωνούν με διαφορετικούς τρόπους.
Ελέγξτε αν η εταιρεία παρέχει αριθμό τηλεφώνου, email ID ή φόρμα επικοινωνίας και αν είναι ενεργή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Καλέστε την εταιρεία σε περίπτωση αμφιβολίας ή στείλτε αίτημα για περισσότερες πληροφορίες μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Ένα επαγγελματικό διαδικτυακό κατάστημα απαντά συνήθως εντός ωρών ή το πολύ δύο εργάσιμων ημερών, ανάλογα με το μέσο.
Ακόμα δεν είστε σίγουροι; Μην το κάνετε!
Όταν έχετε (ακόμα) αμφιβολίες, μην το κάνετε! Η συμβουλή μας εδώ στο Scamadviser είναι ότι αν εξακολουθείτε να μην είστε σίγουροι, είναι καλύτερα να είστε προσεκτικοί και να ακολουθήσετε τη διαίσθησή σας. Μην αφήνετε μια μεγάλη τιμή να θολώνει την κρίση σας. Αν έχετε αμφιβολίες, υπάρχουν πολλά άλλα καταστήματα για να αγοράσετε από αυτά.