Η Έμμα λάτρευε τα online ψώνια. Με μερικά μόνο κλικ μπορούσε να παραγγείλει οτιδήποτε και να το παραλάβει στην πόρτα της. Αλλά ένα email άλλαξε τα πάντα.
Ένα απόγευμα, η Έμμα έλαβε ένα email από το αγαπημένο της ηλεκτρονικό κατάστημα. Το θέμα έγραφε: "Επείγον: Έμοιαζε αληθινό - λογότυπο, επαγγελματική γλώσσα, και ακόμη και ένας σύνδεσμος για να "διορθώσετε το πρόβλημα". Χωρίς να το σκεφτεί δεύτερη φορά, έκανε κλικ στον σύνδεσμο. Δεν ήξερε ότι αυτό το ένα κλικ επρόκειτο να της προκαλέσει εβδομαδιαίο άγχος.
Οι απάτες ηλεκτρονικού "ψαρέματος" είναι σαν τους ειδικούς ηθοποιούς. Προσποιούνται ότι είναι κάποιος που εμπιστεύεστε - η τράπεζά σας, μια δημοφιλής μάρκα ή ακόμη και το αφεντικό σας. Τα πάντα πάνω τους μοιάζουν αληθινά. Χρησιμοποιούν λογότυπα, οικεία γλώσσα, ακόμα και ψεύτικους ιστότοπους που μοιάζουν με τους αυθεντικούς.
Το email της Emma τα είχε όλα: το λογότυπο του αγαπημένου της καταστήματος, μια αίσθηση επείγοντος και μια προειδοποίηση ότι ο λογαριασμός της κινδύνευε. Σκέφτηκε: "Γιατί να πουν ψέματα;" Αλλά οι απατεώνες βασίζονται σε αυτή την εμπιστοσύνη.
Οι περισσότερες απάτες phishing λειτουργούν επειδή παίζουν με τα συναισθήματά μας. Μας κάνουν να αισθανόμαστε φοβισμένοι ή βιαστικοί. Σκεφτείτε το - αν λάβετε ένα μήνυμα που λέει: "Ο τραπεζικός σας λογαριασμός θα παγώσει σε 24 ώρες", πιθανότατα θα πανικοβληθείτε και θα δράσετε γρήγορα.
Αυτό συνέβη και στην Έμμα. Δεν σταμάτησε να αμφισβητεί το μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου επειδή το ένιωθε επείγον. Και όταν βιάζεστε, είναι εύκολο να χάσετε τα μικρά σημάδια που δείχνουν ότι κάτι δεν πάει καλά.
Αν η Έμμα είχε επιβραδύνει, ίσως να είχε παρατηρήσει τις ενδείξεις. Για παράδειγμα, η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του αποστολέα ήταν ελαφρώς λανθασμένη. Αντί για support@onlinestore.com, έγραφε support@onlinestore-help.com. Ο σύνδεσμος της ιστοσελίδας είχε επίσης μια μικρή διαφορά: αντί για .com, κατέληγε σε .net. (Λάβετε υπόψη σας ότι το .com δεν σημαίνει απαραίτητα ότι είναι πάντα ασφαλές, απάτες συμβαίνουν και σε τομείς .com).
Αυτές οι μικρές λεπτομέρειες παραβλέπονται εύκολα, ειδικά όταν ανησυχείτε ή βιάζεστε. Οι απατεώνες το γνωρίζουν αυτό και το χρησιμοποιούν προς όφελός τους.
Αφού έκανε κλικ στον σύνδεσμο, η Emma μεταφέρθηκε σε έναν ιστότοπο που έμοιαζε με ηλεκτρονικό κατάστημα. Εισήγαγε τα στοιχεία σύνδεσής της, νομίζοντας ότι εξασφάλιζε τον λογαριασμό της. Αντ' αυτού, παρέδωσε τα προσωπικά της στοιχεία, όπως το όνομα χρήστη και τον κωδικό πρόσβασής της, στους απατεώνες.
Μέσα σε λίγες ώρες, ο πραγματικός της λογαριασμός παραβιάστηκε. Οι απατεώνες έκαναν ψεύτικες παραγγελίες και προσπάθησαν ακόμη και να αποκτήσουν πρόσβαση στα τραπεζικά της στοιχεία που ήταν συνδεδεμένα με τον λογαριασμό της. Η Emma συνειδητοποίησε τι είχε συμβεί μόνο όταν είδε περίεργες συναλλαγές στον τραπεζικό της λογαριασμό.
Η ιστορία της Emma είναι μια υπενθύμιση για όλους μας: οι απάτες phishing είναι ύπουλες, αλλά μπορείτε να προστατευτείτε παραμένοντας σε εγρήγορση. Δείτε τι έμαθε η Emma:
Η Emma πήρε τελικά τον λογαριασμό της πίσω, αλλά χρειάστηκε χρόνος και προσπάθεια. Τώρα, είναι ιδιαίτερα προσεκτική με κάθε email που ανοίγει. Η εμπειρία της την δίδαξε ότι οι απάτες δεν είναι πάντα προφανείς - αλλά με λίγη προσοχή, μπορούν να αποφευχθούν.
Την επόμενη φορά που θα λάβετε ένα email που σας φαίνεται επείγον, πάρτε μια βαθιά ανάσα. Θυμηθείτε, ο εντοπισμός μιας απάτης phishing δεν είναι πάντα εύκολος, αλλά η ψυχραιμία και ο έλεγχος των λεπτομερειών μπορεί να σας σώσει από το να πέσετε στην παγίδα.
Πηγή Εικόνας: Σελίδα 4 από 10 Unsplash.com