Η συνειδητοποίηση ότι σας έχουν εξαπατήσει μπορεί να είναι εξοργιστική και απογοητευτική. Δεν είναι εύκολο να αποδεχτείτε το γεγονός, αλλά όσο πιο γρήγορα το κάνετε, τόσο πιο γρήγορα μπορείτε να λάβετε τα απαραίτητα μέτρα για να βελτιώσετε την έκβαση της κατάστασης.
Πριν προβείτε σε οποιαδήποτε ενέργεια, είναι σημαντικό να ηρεμήσετε. Μην πανικοβάλλεστε ή θυμώνετε. Μπορεί να φαίνεται ότι όλα πρέπει να διορθωθούν το συντομότερο δυνατό, αλλά μερικές φορές το να πάρετε μια ανάσα μπορεί να βοηθήσει να βάλετε τα πράγματα σε μια προοπτική.
Μπορεί να σας βοηθήσει να μιλήσετε με την οικογένεια ή τους φίλους σας. Σχεδόν όλοι πέφτουν θύμα απάτης τουλάχιστον μία φορά. Δεν είναι κάτι για το οποίο πρέπει να ντρέπεστε. Οι απατεώνες είναι επιδέξιοι στο να χειραγωγούν και να εκμεταλλεύονται ανυποψίαστους ανθρώπους. Εκμεταλλεύονται τους ανθρώπους που τους εμπιστεύονται περισσότερο. Δεν υπάρχει λόγος να αισθάνεστε αμήχανα ή ένοχοι. Είστε το θύμα σε αυτή την περίπτωση και δεν είστε ο πρώτος άνθρωπος που εξαπατάται!
Θα πρέπει να διακόψετε αμέσως κάθε επικοινωνία με τον απατεώνα. Κανένα ποσό θυμωμένων μηνυμάτων ή απειλών δεν πρόκειται να τον κάνει να σας δώσει πίσω τα χρήματά σας. Ο απατεώνας μπορεί ακόμη και να προσπαθήσει να σας τρομάξει για να κάνετε περισσότερες πληρωμές. Είναι προτιμότερο να μπλοκάρετε όλα τα κανάλια επικοινωνίας παρά να συνεχίσετε να είστε σε επαφή και να διακινδυνεύσετε περισσότερη εκμετάλλευση.
Επικεντρώστε την ενέργειά σας στην αναζήτηση του κατάλληλου είδους βοήθειας, όπως η επικοινωνία με τις αρχές επιβολής του νόμου, για να ελαχιστοποιήσετε ή να αντιστρέψετε τη ζημιά.
Αν πιστεύετε ότι δώσατε προσωπικά στοιχεία ή οικονομικές πληροφορίες στον απατεώνα, φροντίστε να αλλάξετε τους κωδικούς πρόσβασης και ενημερώστε την τράπεζα ή την εταιρεία πιστωτικών καρτών σας. Οι απατεώνες που έχουν πρόσβαση στους προσωπικούς σας λογαριασμούς ενδέχεται να επικοινωνήσουν με άτομα της λίστας σας και να προσπαθήσουν να τους εξαπατήσουν και αυτούς προσποιούμενοι ότι είναι εσείς.
Ασφαλίστε τους λογαριασμούς σας και ενημερώστε την τράπεζά σας/την εταιρεία πιστωτικών καρτών σας το συντομότερο δυνατό, ώστε να αποτρέψετε τον απατεώνα από το να πάρει περισσότερα χρήματά σας ή να αποκτήσει πρόσβαση στους προσωπικούς σας λογαριασμούς.
Εάν έχετε πέσει θύμα απάτης, είναι σημαντικό να έρθετε σε επαφή με τον πάροχο πληρωμών (π.χ. PayPal ή την εταιρεία πιστωτικών καρτών) ή το τραπεζικό ίδρυμα που εμπλέκεται στη συναλλαγή. Θα διαθέτουν έναν ειδικό σύμβουλο για θέματα απάτης, ο οποίος θα είναι ο πλέον κατάλληλος για να σας βοηθήσει.
Συχνά υπάρχει πιθανότητα να πάρετε πίσω τα χρήματά σας! Ενδέχεται να υπάρχουν ήδη καταγγελίες από άλλους κατά του ίδιου απατεώνα. Οι εταιρείες πιστωτικών καρτών και οι τράπεζες γνωρίζουν πολύ καλά ότι οι ηλεκτρονικές απάτες είναι συνηθισμένες και θα σας βοηθήσουν, εφόσον μοιραστείτε τις απαιτούμενες πληροφορίες, όπως η απόδειξη αγοράς.
Μπορείτε να λάβετε νομική βοήθεια κατά του απατεώνα και να αποτρέψετε άλλους από το να πέσουν στην ίδια παγίδα που πέσατε εσείς.
Αναφέρετε τον απατεώνα στο Scamadviser αφήνοντας μια κριτική για την εμπειρία σας. Όσο περισσότερες πληροφορίες παρέχετε, τόσο πιο χρήσιμες θα είναι. Μην μοιραστείτε ευαίσθητες πληροφορίες, όπως τα στοιχεία της συναλλαγής, αλλά φροντίστε να περιγράψετε λεπτομερώς πώς πέσατε πάνω στον ιστότοπο, πώς εξελίχθηκε η απάτη και πόσα χρήματα χάσατε. Μπορεί ακόμη και να είναι λυτρωτικό να μοιραστείτε την εμπειρία σας με άλλους.
Υπάρχουν εξειδικευμένες υπηρεσίες καταπολέμησης του ηλεκτρονικού εγκλήματος για να βοηθήσουν τους ανθρώπους που βρίσκονται στη δική σας κατάσταση. Όχι μόνο μπορείτε να βοηθήσετε να σταματήσουν οι απατεώνες ενημερώνοντάς τους, αλλά μπορούν επίσης να σας παράσχουν υποστήριξη για το τι πρέπει να κάνετε με χρήσιμες πηγές που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε. Έχουμε καταρτίσει έναν εκτενή κατάλογο με συνδέσμους (ανά χώρα) για να βοηθήσουμε τα θύματα να καταγγείλουν τις απάτες στις αρμόδιες αρχές: Πώς και πού να αναφέρετε μια απάτη
Μόλις πέσετε θύμα απάτης, το όνομά σας μπορεί να βρίσκεται σε μια "λίστα κορόιδων" που μοιράζονται οι απατεώνες. Άλλοι απατεώνες μπορεί να προσπαθήσουν να σας προσεγγίσουν, δηλώνοντας μερικές φορές ότι θέλουν να σας βοηθήσουν να πάρετε πίσω τα χρήματά σας. Ζητήστε βοήθεια μόνο μέσω των σωστών διαύλων και μην μοιράζεστε ποτέ προσωπικές ή οικονομικές πληροφορίες με αγνώστους.
Είναι ζωτικής σημασίας να μην σιωπάτε, να μην αισθάνεστε αυτολύπηση ή να μην εκνευρίζεστε επειδή χάσατε χρήματα. Ακόμη και αν δεν πάρετε πίσω τα χρήματά σας, θεωρήστε το ως ένα ακριβό μάθημα ζωής.
Τα εγκλήματα στον κυβερνοχώρο θεωρούνται σπάνια και ήσσονος σημασίας, καθώς τα περισσότερα θύματα ηλεκτρονικών απάτων φοβούνται να απευθυνθούν στις αρχές και να μιλήσουν για τις εμπειρίες τους σε άλλους. Μιλώντας δημόσια για το θέμα, έχετε πιθανότητες να λάβετε πίσω τα χρήματά σας και να λάβετε τη συναισθηματική υποστήριξη για να ξεπεράσετε το τραύμα της εκμετάλλευσης.
Οι παρακάτω πηγές περιέχουν χρήσιμες συμβουλές για να πάρετε πίσω τα χρήματά σας και συμβουλές για να αποφύγετε να πέσετε θύμα άλλων ειδών απάτης. Είναι πολύ απλούστερο να οπλιστείτε με τις γνώσεις για να αποφύγετε τις απάτες παρά να αντιμετωπίσετε τους απατεώνες αφού χάσετε χρήματα.
Πώς να πάρετε πίσω τα χρήματά σας
Πώς να προστατέψετε την ταυτότητά σας στο διαδίκτυο
Εκπαίδευση ευαισθητοποίησης σε θέματα διαδικτυακής απάτης
Για περισσότερες πληροφορίες, επισκεφθείτε την ενότητα Βοήθεια και πληροφορίες του δικτυακού μας τόπου. Μπορείτε επίσης να συμμετάσχετε στην ομάδα μας στο Facebook Global Scam Fighters για να αναφέρετε ιστοσελίδες και να μας βοηθήσετε να ευαισθητοποιηθούμε σχετικά με τις απάτες.