Γιατί οι απατεώνες γίνονται καλύτεροι στο να κάνουν τις ψεύτικες συμφωνίες να φαίνονται αληθινές
Φανταστείτε αυτό: Κάνετε scrolling αργά το βράδυ και πέφτετε πάνω στο τέλειο σακάκι -50% έκπτωση, το μέγεθός σας και δωρεάν αποστολή. Σχεδόν μοιάζει με τη μοίρα. Αλλά μετά, περνούν οι μέρες και τίποτα δεν έρχεται. Ελέγχετε ξανά την ιστοσελίδα - δεν υπάρχει. Ακριβώς όπως και τα χρήματά σας, αν αισθάνεστε ότι είναι πολύ καλό για να είναι αληθινό, το ένστικτό σας μπορεί να έχει δίκιο.
Καλώς ήρθατε στον κόσμο των διαδικτυακών απάτης αγορών, όπου οι ψεύτικες ιστοσελίδες αγορών γίνονται όλο και πιο εξελιγμένες, πιο δύσκολο να εντοπιστούν και πιο πειστικές από ποτέ. Με την άνοδο του περιεχομένου απάτης που δημιουργείται με τεχνητή νοημοσύνη, ακόμη και οι έμπειροι αγοραστές μπορούν να παγιδευτούν σε έναν ιστό απάτης.
Αλλά δεν είστε ανίσχυροι. Σε αυτόν τον ενημερωμένο οδηγό, θα σας δείξουμε πώς να αναγνωρίζετε ιστοσελίδες απάτης αποκαλύπτοντας επτά κόκκινες σημαίες που συχνά μοιράζονται τα ψεύτικα ηλεκτρονικά καταστήματα. Αυτές οι συμβουλές αποτελούν την πρώτη γραμμή άμυνας στην πρόληψη της ηλεκτρονικής απάτης, ώστε να μπορείτε να ψωνίζετε με σιγουριά.
Ας εντρυφήσουμε στα χαρακτηριστικά που χρησιμοποιούν αυτοί οι απατεώνες και στο πώς μπορείτε να προστατευτείτε από τις απάτες στις ηλεκτρονικές αγορές.
"Μόνο 1 έμεινε!"
"Η πώληση τελειώνει σε 2 λεπτά!"
Ανανεώστε τη σελίδα, και η αντίστροφη μέτρηση ξεκινά από την αρχή.
Αυτού του είδους η τακτική της πίεσης είναι κοινό χαρακτηριστικό των απατών ηλεκτρονικού εμπορίου. Αυτές οι λεγόμενες απάτες flash sale χρησιμοποιούν ψεύτικη έλλειψη για να προκαλέσουν αγορές πανικού. Όταν ένας ιστότοπος πιέζει για επείγοντα για κάθε προϊόν και τίποτα δεν εξαντλείται ποτέ, είναι πιθανό να προσπαθεί να σας χειραγωγήσει.
Τα νόμιμα καταστήματα μπορεί να τρέχουν προσφορές με περιορισμένο χρόνο, αλλά δεν βασίζονται σε ψυχολογικά τεχνάσματα σε κάθε σελίδα. Ένα ύποπτο ηλεκτρονικό κατάστημα θα το κάνει.
Διαβάστε προσεκτικά. Αυτή η περιγραφή προϊόντος μπορεί να φαίνεται γυαλισμένη με την πρώτη ματιά, αλλά με τη δεύτερη ανάγνωση ακούγεται περίεργη. Σκεφτείτε φράσεις όπως:
"Αυτό το παπούτσι φέρνει χαρά σε κάθε ταξίδι του ποδιού με σύγχρονη απόλαυση απόδοσης".
Οι απατεώνες χρησιμοποιούν τώρα περιεχόμενο απάτης που δημιουργείται από τεχνητή νοημοσύνη για να γράψουν περιγραφές προϊόντων, ακόμη και κριτικές. Αυτές οι κριτικές συχνά ακούγονται υπερβολικά τέλειες, αντιγράφονται σε πολλά προϊόντα ή προέρχονται από προφίλ με γενικά ονόματα και πρόσωπα με φωτογραφίες αρχείου.
Οι ψεύτικες κριτικές είναι ένα τεράστιο μέρος των σύγχρονων απάτης στις ηλεκτρονικές αγορές, ειδικά όταν έχουν σχεδιαστεί για να μιμούνται τα πραγματικά σχόλια των αγοραστών.
Ακόμα χειρότερα, πολλοί ιστότοποι ψεύτικων αγορών αποτελούν μέρος μεγαλύτερων, περίτεχνων δικτύων απάτης που αντιγράφουν και επικολλούν το ίδιο περιεχόμενο σε δεκάδες -ή και εκατοντάδες- ιστότοπους. Αυτές οι τοποθεσίες συχνά χρησιμοποιούν ακριβώς το ίδιο πρότυπο σχεδιασμού, φωτογραφίες προϊόντων και περιγραφές για να δελεάσουν ανυποψίαστους αγοραστές με μια ψευδή αίσθηση νομιμότητας.
Αν αναρωτιέστε: "Είναι νόμιμος αυτός ο ιστότοπος;", ρίξτε μια προσεκτική ματιά στη γλώσσα. Αν δεν φαίνεται να έχει γραφτεί από άνθρωπο, μάλλον δεν έχει γραφτεί.
Έτσι, έχετε βρει το τέλειο προϊόν - και στη συνέχεια η σελίδα πληρωμής ζητάει πληρωμή μέσω κρυπτονομίσματος, εμβάσματος ή δωροκάρτας.
Αυτό είναι μια τεράστια κόκκινη σημαία.
Ακόμα και αν ο ιστότοπος εμφανίζει τα λογότυπα της Visa ή της Mastercard, πολλοί ιστότοποι ψεύτικων αγορών ανακατευθύνουν τους αγοραστές σε μη επώνυμες ή επιπόλαιες πύλες. Ένας αξιόπιστος διαδικτυακός έμπορος λιανικής πώλησης θα χρησιμοποιήσει ασφαλείς, ανιχνεύσιμες μεθόδους -όπως το PayPal ή καθιερωμένους επεξεργαστές πιστωτικών καρτών- και όχι μη ανιχνεύσιμες ή επικίνδυνες μεθόδους πληρωμής.
Όταν συναλλάσσεστε με ύποπτα ηλεκτρονικά καταστήματα, ελέγχετε πάντα διπλά τον τρόπο και τον τόπο πληρωμής. Η ασφαλής πληρωμή δεν είναι προαιρετική - είναι απαραίτητη.
Ανοίξτε μια νέα καρτέλα και αναζητήστε το όνομα του καταστήματος. Βλέπετε πραγματικές κριτικές; Εμπιστευτικές αναφορές; Τίποτα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης;
Οι ιστότοποι απάτης τείνουν να λειτουργούν σε μια φούσκα. Συχνά δεν έχουν ανεξάρτητες διαδικτυακές κριτικές, δεν έχουν ενεργούς λογαριασμούς στο Facebook ή το Instagram ή σελίδες που δημιουργήθηκαν τον τελευταίο μήνα. Αυτό συμβαίνει επειδή ο στόχος τους δεν είναι να οικοδομήσουν εμπιστοσύνη - είναι να εξαφανιστούν με τα χρήματά σας.
Ένας πραγματικός ιστότοπος ηλεκτρονικού εμπορίου εργάζεται σκληρά για να οικοδομήσει αξιοπιστία. Αν δεν μπορείτε να βρείτε αναφορές στο Trustpilot, στο BBB ή ακόμα και στο Reddit, αναρωτηθείτε: Είναι αυτό ένα ψεύτικο ηλεκτρονικό κατάστημα;
Το να γνωρίζετε πώς να ελέγχετε τη νομιμότητα του ιστότοπου πριν αγοράσετε μπορεί να σας εξοικονομήσει χρόνο, χρήματα και απογοήτευση.
Οι ιστότοποι απάτης έχουν καταλάβει, οπότε χρησιμοποιούν HTTPS και εμφανίζουν το σύμβολο του λουκέτου, όπως ακριβώς και οι πραγματικοί ιστότοποι. Αλλά το HTTPS από μόνο του δεν σημαίνει ότι ο ιστότοπος είναι ασφαλής.
Αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι αν ο ιστότοπος διαθέτει επαληθεύσιμες σφραγίδες εμπιστοσύνης -όπως η Norton, η McAfee ή η διαπίστευση της BBB- οι οποίες παραπέμπουν σε επίσημες σελίδες επαλήθευσης. Πολλές ιστοσελίδες απάτης απλώς επικολλούν τις εικόνες των σφραγίδων χωρίς πραγματική υποστήριξη.
Αυτό είναι ένα από τα πιο παρεξηγημένα σημάδια πρόληψης της διαδικτυακής απάτης. Μια διεύθυνση URL που μοιάζει ασφαλής δεν εγγυάται μια ασφαλή συναλλαγή.
Ρίξτε μια ματιά στις πολιτικές επιστροφής, επιστροφής και αποστολής του ιστότοπου. Εάν λείπουν, έχουν αντιγραφεί από κάπου αλλού ή είναι υπερβολικά ασαφείς, να είστε προσεκτικοί. Οι ιστότοποι απάτης δεν θέλουν να ασχοληθούν με τις επιστροφές - δεν σκοπεύουν να παραδώσουν το αντικείμενό σας εξαρχής.
Και ακόμη και όταν ένα προϊόν φτάσει -κατεστραμμένο, ελαττωματικό ή εντελώς λάθος-,οι ιστοσελίδες απάτηςσυχνά θα σας βάλουν να πληρώσετε για την επιστροφή του, με τη διεύθυνση αποστολής να βρίσκεται βολικά στο εξωτερικό (συνήθως στην Κίνα). Σε πολλές περιπτώσεις, το κόστος επιστροφής είναι υψηλότερο από αυτό που αρχικά πληρώσατε, καθιστώντας οικονομικά άσκοπο να προσπαθήσετε να πάρετε πίσω τα χρήματά σας.
Η εξυπηρέτηση πελατών είναι συχνά ένα άλλο αδιέξοδο. Συνήθως πρόκειται για ένα γενικό μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, μια χαλασμένη φόρμα επικοινωνίας ή ένα chatbot που ποτέ δεν βοηθάει πραγματικά. Ορισμένες αμφιβόλου αξιοπιστίας ιστοσελίδες χρησιμοποιούν ακόμη και διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που δεν ταιριάζουν με το όνομα τομέα τους - ή ακόμα χειρότερα, βασίζονται σε δωρεάν διευθύνσεις, όπως το Gmail, που ο καθένας μπορεί να δημιουργήσει μέσα σε λίγα λεπτά.
Αυτό είναι ένα κλασικό χαρακτηριστικό των ψεύτικων ιστότοπων αγορών. Οι πραγματικές επιχειρήσεις προσφέρουν σαφή, προσιτή υποστήριξη πελατών - μερικές φορές ακόμη και πολλαπλές επιλογές επικοινωνίας. Αν αισθάνεστε σαν να φωνάζετε στο κενό, μάλλον βρίσκεστε σε έναν ιστότοπο απάτης.
Ένα ολοκαίνουργιο iPhone με 199 δολάρια; Σχεδιαστικά αθλητικά παπούτσια με έκπτωση 80%;
Ενώ οι εκπτώσεις συμβαίνουν, αυτού του είδους οι τιμές είναι το κλασικό δόλωμα που χρησιμοποιείται στις απάτες με μεγάλες εκπτώσεις. Ο στόχος είναι να σας αγκιστρώσουν συναισθηματικά και να πάρετε την πληρωμή σας πριν παρατηρήσετε κάτι ύποπτο.
Αυτό το τέχνασμα είναι ιδιαίτερα συνηθισμένο στις απάτες ηλεκτρονικών αγορών που στοχεύουν σε προϊόντα της μόδας ή της πολυτέλειας. Και η θλιβερή αλήθεια είναι ότι, ακόμη και όταν κάτι φτάνει, σπάνια είναι αυτό για το οποίο πληρώσατε -αν φτάσει καθόλου.
Όταν οι τιμές είναι πολύ κάτω από την αγοραία αξία και δεν υπάρχει καμία λογική εξήγηση, κάντε μια παύση. Μπορεί να είναι το μεγαλύτερο σημάδι ότι έχετε να κάνετε με έναν ιστότοπο απάτης.
Αν εντοπίσετε κάποια από αυτές τις κόκκινες σημαίες κατά την περιήγησή σας, μην πανικοβληθείτε - αλλά δράστε γρήγορα.
Κλείστε την καρτέλα -ιδιαίτερα αν δεν έχετε εισάγει ακόμα πληροφορίες πληρωμής.
Εάν έχετε εισάγει προσωπικά ή τραπεζικά στοιχεία, επικοινωνήστε αμέσως με την τράπεζα ή τον πάροχο της κάρτας σας.
Αναφέρετε τον ιστότοπο για να βοηθήσετε άλλους να μην πέσουν στην ίδια παγίδα:
Η εκπαίδευση των άλλων είναι επίσης μια μορφή πρόληψης της ηλεκτρονικής απάτης. Όταν έχετε αμφιβολίες, μιλήστε.
Οι ιστότοποι απάτης δεν είναι πλέον οι κακοφτιαγμένες σελίδες που ήταν κάποτε. Φαίνονται κοφτερές, ακούγονται πειστικές και υπόσχονται ακριβώς αυτό που ψάχνετε. Αλλά με τη σωστή γνώση, μπορείτε να τις εντοπίσετε σε δευτερόλεπτα.
Χρησιμοποιήστε αυτόν τον οδηγό για να κάνετε τις ασφαλείς ηλεκτρονικές αγορές σας προεπιλογή, όχι εξαίρεση. Γνωρίστε τα σημάδια, εμπιστευτείτε το ένστικτό σας και όταν κάτι σας φαίνεται παράξενο, συνήθως είναι.
Πριν κάνετε κλικ, ελέγξτε το ScamAdviser.com - είναι ένας γρήγορος τρόπος για να επαληθεύσετε ιστότοπους, αριθμούς τηλεφώνου, πορτοφόλια κρυπτογράφησης, ακόμη και IBAN. Στο κινητό; Μην ανησυχείτε - η εφαρμογή ScamAdviser σας καλύπτει 24 ώρες το 24ωρο, διατηρώντας σας ασφαλέστερους όπου κι αν περιηγείστε.